Procedura cesiunii partilor sociale intr-un SRL
15 mai 2020
Conform art. 202 alineat 2 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 transmiterea partilor sociale către persoane din afara societăţii este permisă numai dacă a fost aprobată de asociaţi reprezentând cel puţin trei pătrimi din capitalul social.
Realizarea acordului de vointa – CONTRACTUL DE CESIUNE PARTI SOCIALE si HOTARAREA ADUNARII GENERALE A ASOCIATILOR
In vederea initierii procedurii de transferare a partilor sociale catre CESIONAR se impune realizarea acordului de vointa cu privire la contractul de cesiune.
Contractul de cesiune se va realiza intre CEDENTI, persoane fizice sau juridice, asociati in societatea ale carei parti se cedeaza si CESIONARI, persoane fizice sau juridice, care preiau partile sociale de la cendenti,/
Contractul de cesiune este unul negociat de catre parti, putand fi incheiat sub semnatura privata. Este cel mai important document implicat în această operațiune, având în vedere că stabilește drepturile și obligațiile părților, prețul cesiunii și, în anumite condiții, destinația dividendelor.
Cu privire la prețul contractului de cesiune, este de menționat faptul că părțile sociale pot fi cesionate la valoarea lor nominală sau la o valoare superioară celei nominale.
Așadar, chiar și în lipsa unei interdicții exprese, reprezentanții Registrului Comerțului nu acceptă contracte de cesiune în care prețul transmiterii părților sociale este sub valoarea lor nominală și, chiar și în eventualitatea în care ar accepta, o astfel de sumă poate ridica suspiciuni si determina eventuale controale din partea organelor fiscale.
Important de menționat este că, în situațiile în care cesionarea părților sociale are loc la preț superior valorii lor nominale, CEDENTII, daca sunt persoane fizice, datorează impozit de 10% asupra câștigului si au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii datorat de persoanele fizice.
Referitor la dividende, Legea nr. 31/1991 dispune că dividendele care se cuvin după data transmiterii părților sociale aparțin cesionarului, „în afară de cazul în care părțile au convenit altfel”.
Practica și doctrina în domeniu consideră că „nașterea” dreptului la dividende are loc în momentul în care Adunarea Asociaților decide distribuirea de dividende.
Așadar, inclusiv dividendele aferente exercițiilor financiare anterioare, în cazul în care nu au fost distribuite, se vor cuveni tot cesionarului, dacă hotărârea de distribuire se ia după ieșirea cedentului din societate.
Drept urmare, dacă înțelegerea dintre părțile contractului de cesiune presupune păstrarea dreptului la dividende a asociatului care urmează să iasă din societate, acest aspect trebuie stipulat în mod expres prin contractul de cesiune.
În concluzie, cesiunea de părți sociale se poate dovedi extrem de complexă, modul de redactare a contractului de cesiune fiind esențial, fiind recomandat ca părțile implicate să apeleze la serviciile unui jurist pentru astfel de operațiuni.
Simpla încheiere a contractului de cesiune cu privire la părțile sociale nu este suficientă, contractul respectiv producând efecte numai între părțile contractante. Pentru ca o cesiune de părți sociale să fie opozabilă terților este necesară înregistrarea operațiunii la Oficiul Registrului Comerțului.
La momentul incheirii contractului de cesiune, se va incheia si Hotararea Adunarii generale a asociatilor societatii ale carei parti sunt cedate, care consfiinteste decizia asociatilor de a-si cesiona partile sociale.
In afara clauzelor privind cesiunea si noua structura a participarii la capitalul social, asociatii vor putea decide cu aceasta ocazie si numirea unui nou administrator si daca este cazul schimbarea sediului social.
Hotararea Adunarii Generale a Asociatilor trebuie sa prezinte anumite formulari agreate de catre Registrul Comertului. Este unanim recunoscut un formalim exagerat din partea functionarilor Registrului, motiv pentru care recomandam ca acest act sa fie intocmit de catre un jurist care inregistreaza in mod curent acte la Oficiul Registrului Comertului.
II. Procedura inregistrarii la Oficiul Registrului Comertului
ETAPA A – DEPUNERE SI PUBLICAREA HOTARARII AGA LA MONITORUL OFICIAL
Hotărârea a adunării asociaţilor se depune în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului, spre a fi menţionată în registru şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
După verificarea acesteia și a formularelor relevante, Registrul Comerțului comunică hotărârea AGA către Monitorul Oficial, spre a fi publicată.
Mai mult, potrivit dispozițiilor Legii nr. 31/1990 a societăților, hotărârea cu privire la cesiune va fi transmisă de către Oficiul Registrului Comerțului „de îndată, pe cale electronică, Agenției Naționale de Administrare Fiscală și direcțiilor generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București”.
Persoanele interesate, în speță organele fiscale și creditorii sociali, dar și „orice alte persoane prejudiciate prin hotărârea asociaților privitoare la transmiterea părților sociale” beneficiază de un termen de 30 de zile din momentul publicării hotărârii în Monitorul Oficial al României – Partea a IV-a, pentru a formula „o cerere de opoziție prin care să solicite instanței judecătorești să oblige, după caz, societatea sau asociații la repararea prejudiciului cauzat, precum și dacă este cazul, atragerea răspunderii civile a asociatului care intenționează să își cedeze părțile sociale”.
Transmiterea părţilor sociale va opera, în lipsa unei opoziţii, la data expirării termenului de opoziţie, respectiv 30 de zile, iar dacă a fost formulată o opoziţie, la data comunicării hotărârii de respingere a acesteia.
In aceasta etapa actele care sunt necesar a fi depuse la Oficiul Registrului Comertului sunt urmatoarele:
- Cererea de depunere şi menţionare acte, original
- Actul modificator al actului constitutiv, respectiv hotărârea adunării generale a asociaţilor, în original
- Dacă este cazul, împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original);
- Dovezile privind plata tarifului legal.
B, ETAPA B – DEPUNEREA ACTELOR NECESARE PENTRU FINALIZAREA PROCEDURII IN FATA OFICIULUI REGISTRULUI COMERTULUI
Dupa expirarea termenului de 30 de zile de la momentul publicarii hotararii AGA in Monitorul oficial, se intitiaza etapa B, care reprezinta si ultima cerinta in vederea transferarii partilor sociale si al realizarii publicitatii prevazute de legea romana pentru societatile comerciale, Aceasta etapa se finalizeaza cu decizia Directorului Registrului Comertului.
Etapa este una formala care presupune depunerea unui set de acte:
- Cererea de înregistrare;
- Dovada publicării hotărârii adunării generale a asociaţilor. (Confirmarea publicării se efectuează de Oficiul Registrului Comertului);
- Actul modificator al actului constitutiv, respectiv hotărârea adunării generale a asociaţilor;
- Actul constitutiv actualizat, în original;
- Contractul de cesiune, în original; dacă actul modificator conţine toate clauzele referitoare la drepturile şi obligaţiile cedenţilor şi cesionarilor şi a fost semnat şi de aceştia, contractul de cesiune nu se mai prezintă;
- Copii certificate de pe certificatele de înregistrare ale persoanelor juridice care dobândesc calitatea de asociaţi. (In cazul in care in societate vor intra si persoane fizice sunt necesare si copii certificate de pe actele de identitate ale acestora);
- Declaraţiile date pe proprie răspundere de către asociatul unic/noii asociaţi care prin cesiune au dobândit părţi sociale, precum si declaratii pentru noii administratori din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile legale pentru deţinerea acestor calităţi (original), declaratii specimen de semnatura pentru noii administratori; – Acestea fie se certifica de catre avocat, fie se autentifica de catre notarul public.
- După caz, declaraţia autentică (notariala) pe propria răspundere a persoanei fizice cetăţean străin ca reprezentant al persoanei juridice străine care nu este înregistrată fiscal în România, în original şi, după caz, traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public pentru asociaţii care intră în societate;
- Certificatul, original sau copie, de la registrul în care este înmatriculată persoana juridică din străinătate, care să ateste existenţa acesteia;
- Dovada platii impozitului pe profit, in cazul cesiunii la o valoare mai mare decat valoarea nominala.
- Imputernicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale;
- Dovezile privind plata tarifului legal.
Notă:
Taxele se achita la momentul depunerii cererilor direct la Registrul Comertului. Ele variaza in functie de numarul de cuvinte al Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor si de modifcarile care intervin asupra actului constitutiv.
Redactarea actelor, obţinerea autentificării sau, după caz, darea de dată certă sau acordarea de îndrumări pentru completarea corectă a cererii de înregistrare pot fi efectuate, contra cost, de catre avocat, notar public sau prin serviciile de asistenţă din cadrul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal.
Cererea de înregistrare, înscrisurile prevăzute de lege, îndosariate (în dosar cu şină) şi numerotate, se depun de către solicitant la Oficiul Registrului Comertului sau online pe site-ul portal.onrc.ro (Recom Online)
MENTIUNI:
- Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu originalele, sub semnătură, cu menţionarea în clar a numelui, de către persoanele care, potrivit legii, pot întocmi şi semna cererea.
- În cazul persoanelor fizice sau juridice nerezidente, se depun actele în original sau copii certificate şi traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public; în cazul în care aceste acte sunt acte oficiale, astfel cum sunt definite de Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei legalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, acestea trebuie prezentate în forma apostilată pentru statele care au semnat sau aderat la această convenţie, respectiv în forma supralegalizată de celelalte state. Supralegalizarea sau apostilarea documentelor nu se aplică pentru documentele întocmite în statele cu care România are încheiate convenţii/tratate/acorduri care prevăd scutirea de supralegalizare.
- Înscrisurile a căror înregistrare, menţionare sau publicare se solicită la ORCT vor fi tehnoredactate de către solicitant în limba română, vor fi lizibile, fără ştersături sau adăugări, sub sancţiunea respingerii acestora
- Potrivit art. 8 alin. (4) din O.G. nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, din declaraţia autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice nerezidente (punctul 8 de mai sus), după caz, trebuie să rezulte că persoana fizică sau persoana juridică:
- nu au săvârşit fapte de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal;
- nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal;
- nu sunt înregistraţi fiscal în România.
CADRUL LEGAL: Legea 31/1990, Codul civil, Legea 26/1990
Informații din domeniul comercial puse la dispozitia clientilor si a altor persoane, cu titlu gratuit si educativ. Ele nu trebuie interpretate sau invocate ca fiind consiliere juridică sau pentru a crea o relație avocat-client. Cititorii nu trebuie să acționeze în funcție de aceste informații fără să solicite sfaturi de la profesioniști.
