Modificari legislative privind asociațiile non profit
12 oct. 2020
Legea nr. 276/2020 intra in vigoare dn vigoare de la 05 decembrie 2020
Potrivit acestuia act intervin urmatoarele modificari la Ordonanta de Guvern 26/2000 cu privire la asociații și fundații. Se reglementează un caz distinct de asociație reprezentat de organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale (etnii reprezentate în Consiliul Minorităților Naționale) al cărei scop îl reprezintă:
- apărarea, păstrarea, dezvoltarea și promovarea identității unei minorități naționale;
- reprezentarea publică a cetățenilor aparținând unei minorități naționale cu rolul de a îndeplini o misiune publică constituțională.
Se renunță la necesitatea întocmirii actului constitutiv, rămânând doar statutul. În privința statutului, se renunță la conditiile de formă, respectiv forma autentică sau atenstarea dată de avocat, și se prevede că: în vederea dobândirii personalității juridice, membrii asociați încheie statutul asociației, prin act sub semnătură privată
Acesta va cuprinde sub sancțiunea nulității absolute:
- datele de identificare ale membrilor asociați: numele, prenumele, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate pentru persoanele fizice, denumirea și codul de identificare fiscală ale persoanei juridice asociate și, după caz, domiciliul sau reședința ori adresa sediului social;
- exprimarea voinței de asociere și precizarea scopului și a obiectivelor asociației;
- denumirea asociației;
- sediul asociației;
- durata de funcționare a asociației – pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului, sau, după caz, pe termen nedeterminat;
- patrimoniul inițial al asociației; activul patrimonial este alcătuit din aportul în natură și/sau în bani al asociaților, în cazul aportului în natură, constând în bunuri imobile, forma autentică a statutului este obligatorie;
- componența nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare și control ale asociației;
- persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să desfășoare procedura de dobândire a personalității juridice;
- modul de dobândire și de pierdere a calității de asociat;
- drepturile și obligațiile asociaților;
- categoriile de resurse patrimoniale ale asociației;
- atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale asociației;
- destinația bunurilor, în cazul dizolvării asociației, cu respectarea dispozițiilor art. 60;
- semnăturile membrilor asociați.
În cazul în care denumirea asociației este în altă limbă decât limba română, la cererea de eliberare a dovezii disponibilității se atașează o traducere legalizată efectuată de un traducător autorizat, excepție făcând denumirile care conțin nume proprii, intraductibile și denumirile consacrate pe plan internațional.
Nu se mai impune obținerea avizului privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, atunci când asociația nu își va desfășura activitatea la sediu
Asociația poate constitui filiale cu un număr minim de 2 membri.
Cu privire la funcționare, se prevede că adunarea generală poate avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătură electronică extinsă. Consiliul director poate fi alcătuit și din persoane din afara asociației, în limita a cel mult o treime din componența sa, spre deosebire de forma veche unde limita era de o patrime.
Consiliul director își poate elabora un regulament intern de funcționare. Ședințele consiliului director pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătură electronică extinsă.
În cazul asociațiilor constituite doar din persoane fizice, nu mai este necesară depunerea declarației pe propria răspundere privind beneficiarii reali, atunci când aceștia sunt persoanele fizice identificate în documentele din dosar. Ori de câte ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociația sau fundația are obligația de a comunica Ministerului Justiției datele de identificare ale beneficiarului real, în vederea înregistrării actualizării evidenței privind beneficiarii reali ai asociațiilor și fundațiilor.
În acest scop, consiliul director al asociației sau fundației împuternicește o persoană fizică pentru a comunica, printr-o declarație pe propria răspundere, datele de identificare ale beneficiarului real. Declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi comunicată fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier.
Sunt exceptate de la obligația depunerii declarației
1. asociațiile sau fundațiile constituite/conduse doar de persoane fizice, atunci când singurii beneficiari reali sunt cei prevăzuți în statut.;
2. asociațiile de dezvoltare intercomunitară, precum și structurile federative formate de acestea
Aceste informații sunt puse la dispoziția organizatiilor non profit, cu titlu gratuit și numai în scopuri educaționale. Ele nu trebuie interpretate sau invocate ca fiind consiliere juridică sau pentru a crea o relație avocat-client. Cititorii nu trebuie să acționeze în funcție de aceste informații fără să solicite sfaturi de la profesioniști.